MÜhlenkord - PREMIUM IMPORT

FAQ

Veelgestelde import vragen FAQ

Inhoud van de pagina

Overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden over regels , besparingen en berekeningen bij het importeren van uw auto. Bijvoorbeeld wat je moet weten over de BPM belasting die de Nederlandse overheid heft met betrekking tot personenauto’s en motorrijwielen. En de invloed van de CO2 uitstoot op de BPM.

Wat is de BPM?

De Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (of kortweg BPM) 1992 is een Nederlandse wet van 24 december 1992. De wet regelt de belasting die de Nederlandse overheid heft met betrekking tot personenauto’s en motorrijwielen. Per 1 juli 2005 valt ook de bestelauto hieronder. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt een vrijstelling en gehandicapten kunnen de BPM op hun bestelauto onder bepaalde voorwaarden terugkrijgen. BPM staat overigens helemaal los van de BTW. (bron: Wikipedia)

Voor wie is de BPM van toepassing?

Voor iedereen die een auto importeert naar Nederland. De wet geldt voor zowel voor een nieuwe alsook een gebruikte auto. Niet alle landen in Europa kennen zo’n BPM opslag. Duitsland in het bijzonder kent geen enkele vorm van extra luxe belasting voor personenauto’s. Dat is ook 1 van de belangrijkste redenen dat je in Duitsland gemiddeld veel rijker uitgeruste auto’s kunt vinden. De prijs ligt een heel stuk lager waardoor meer Duitsers een completere auto kopen.


De BPM betaling van een gebruikte auto wordt rechtstreeks geregeld met de belastingdienst. De gene die de auto aangeeft moet dit zelf regelen. Anders volgt er simpelweg geen kentekenafgifte en kan er niet mee gereden worden in Nederland.

Hoe hoog is de BPM?

Dat ligt voor elke individuele auto anders. Vanaf 2013 is het wat makkelijker geworden om het zelf uit te rekenen. Sindsdien wordt de BPM bij import berekend door de CO2 uitstoot in grammen per kilometer en de leeftijd in maanden. Hiervoor heeft de belastingdienst een standaard tabelletje gemaakt waarin een auto afschrijft. Echter dat is niet voor elke auto realistisch. Daarom laat de belastingdienst ruimte om aan te tonen dat de auto harder heeft afgeschreven dan de standaard tabel. En daar maken wij in 90% van de importtrajecten dankbaar gebruik van.

We maken een taxatie waarmee we de belastingdienst overtuigen dat u minder hoeft te betalen. Waarom? Niet elke auto is evenveel waard. De ene heeft méér gereden dan de andere. Kleine beschadigingen kunnen we als waardevermindering toepassen op de restwaarde van de auto. De afschrijving op een auto loopt parallel aan de BPM afschrijving.

 

Besparen op de BPM, hoe werkt dat en is het legaal?

BPM voordeel behalen met onze BPM taxatie hangt van minimaal 6 factoren af en kan niet zomaar beantwoord worden. Je kunt vaak online een snelle calculatie laten doen. Echter is dat altijd op basis van de standaard methode van de belastingdienst. Meestal kan daar nog op bespaard worden. Precies zoals een goede boekhouder dat doet met de inkomensbelasting opgaaf. Gemiddeld halen we nog zo’n 30% extra korting op de rest-BPM. Auto’s vanaf 2013 kunnen we eenvoudiger berekenen doordat de BPM op nieuwe auto’s alleen afhangt van de CO2 uitstoot. Bij gebruikte auto’s uit het buitenland kunnen we een extra BPM voordeel behalen door de onderstaande factoren. O.a. de volgende zaken zijn van invloed op de BPM: Bouwjaar, bouwmaand, Kilometerstand, Nieuwprijs, Restwaarde van vergelijkbare modellen die in Nederland worden aangeboden, schade, CO2 uitstoot en meer uitvoeringen.

Wat is de impact van de CO2 bij het importeren van een Duitse auto?

Door de jaren heen heeft de belastingdienst een aantal malen getracht een betere afrekenmethode in te voeren. Tussen 1992 en 2010 nam men vooral de oorspronkelijke catalogusprijs voor de Nederlandse markt als grondslag voor de BPM. 

Vanaf 2008 probeerde de belastingdienst het te koppelen aan de duurzaamheidsdoelen. En dan met name op brandstofverbruik en CO2. Na een rommelige opstartfase tussen 2008 en 2012 heeft men in 2013 de gehele BPM gerelateerd aan de CO2 uitstoot in grammen per kilometer van de auto. M.a.w.: CO2 gr./km. En elk jaar worden de tarieven per gram uitstoot verhoogd en zoeken de autoproducenten parallel hieraan naar een lagere uitstoot binnen de technische mogelijkheden van de auto zelf.

Deze afrekenmethode werkte goed totdat de volledige elektrische auto’s op de markt kwamen. Zij worden aangeduid met 0gr./km. Een veel grotere discussie die hierachter schuil gaat ga ik hier niet oplossen: “is een elektrische auto wel helemaal CO2 neutraal als je de manier van stroomopwekking meeneemt in de bepaling van de uitstoot?” Hoe dan ook, ze worden voorlopig met 0gr./km gerekend voor de fiscale afrekening. De huidige BPM van €0,- op een elektrische auto is iets dat nu nog een prima stimulans zal zijn voor vele autokopers. Echter is deze vorm van “vrijstelling” waarschijnlijk niet houdbaar voor de staatskas. We zullen hoe dan ook weer moeten gaan wennen aan de nieuwe BPM regelgeving die binnen nu en afzienbare tijd zijn intrede zal doen ben ik bang.

Wat is het verschil tussen NEDC en WLTP?

Dit zijn de afkortingen van de meetmethoden voor het de CO2 uitstoot. En de Co2 uitstoot is op dit moment de basis voor elke BPM berekening. Voor zowel nieuwe- alsook gebruikte auto’s. De intrede van een nieuwe meetmethode voor de CO2 uitstoot loopt dwars door de BPM-afrekenmethodes heen. 

Deze nieuwe methode maakt een trendbreuk in de berekeningen voor de gemiddelde CO2 uitstoot. Dit zorgt voor een toename van de BPM in Nederland. N.a.v. de “Dieselgate” bij Volkswagen werd een oeroude discussie weer opgerakeld in de media: het werkelijke verbruik van een auto t.o.v. de “boekjes” in de showrooms. En ze hebben gelijk! De werkelijke verbruikscijfers liggen al decennia lang veel hoger dan de boekjes/ brochures.

De oorspronkelijke meetmethodes waren niet meer van deze tijd. In mijn ogen hebben de oude metingen sowieso niks te maken gehad met een benadering van het verbruik van een auto. Een oud leraar uit mijn MTS tijd, Paul Tab, legt dat fantastisch mooi uit in RADAR. Het is alweer een tijdje geleden (2012) maar het geeft perfect weer hoe techneuten zoeken naar de marges van de regels. 


En zo werden opeens alle opties die het verbruik beïnvloeden van belang voor de hoogte van de BPM. Het opendak en een maatje grotere wielen zomaar €2.000,- extra BPM heffing opleveren. Dat is per auto dus heel variabel geworden. En daarmee dus niet zomaar te berekenen uit het hoofd.

Kan ik een naheffing ontvangen op de BPM?

Klanten van Mühlenkord German Cars niet! Wij nemen geen risico dat u ook niet wilt. Daarom nemen wij de eventuele naheffingen in behandeling en komen daar niet op terug bij u als klant. In ons bestaan hebben wij 3 naheffingen opgelegd gekregen welke na onze juridische stappen nietig verklaard zijn door de rechtbank.

Kan ik een Duitse importauto leasen bij Mühlenkord?

Ja, hierin kunnen we samen met een van onze partners een maatwerkadvies maken. Een zo laag mogelijke kilometerkostprijs is hierin telkens het uitgangspunt. Financial Lease, operational lease, privé lease, persoonlijke lening en huurkoop. Zowel voor particulier, zakelijk als ook ZZP